Salonkivene Maija rakennettiin vuonna 1932 kotkalaiselle diplomi-insinööri Arvo J. Anttilalle T:mi Veljekset Seppälän veneveistämössä Vehkalahden Summan kylässä, nykyisen Haminan alueella. Vene on säilynyt poikkeuksellisen alkuperäisessä asussa, sillä sen 1990-luvulla tehdyssä kunnostuksessa lähes kaikki puurakenteet oli mahdollista säilyttää. Vielä harvinaisempaa on, että veneeseen rakennusvaiheessa asennettu nelisylinterinen Wickström-moottori on edelleen paikallaan ja käyttökunnossa.
Veneen käyttöhistoria sitoo sen vahvasti eteläiseen Kymenlaaksoon, sillä Maijan alkuperäisenä tehtävänä oli toimia yhteysveneenä Kotkan ja Arvo J. Anttilan Pyhtään Maijansaaressa sijainneen huvilan välillä. Maija säästyi sota-ajan pakkolunastukselta, koska insinööri Anttila käytti venettä myös työtehtävissään katsastaessaan mm. laivojen höyrykattiloita. Hupikäyttöäkin veneelle oli, sillä Maija osallistui ainakin vuonna 1936 moottoriveneiden nopeuskilpailuun Kotkassa.
Maija pysyi saman suvun omistuksessa ja laskettiin vuosittain vesille aina 1970-luvun alkupuolelle saakka, jolloin se jäi lepäämään kuuriinsa Maijansaareen. Lopulta vuonna 1995 alkuperäisen omistajan jälkeläiset ryhtyivät kunnostamaan venettä. Huolellisen ylläpidon ja hyvien säilytysolosuhteiden, mutta myös kunnostajien tarkkuuden ansiosta veneen alkuperäisyys voitiin säästää ja se saatiin purjehduskuntoon jo seuraavana vuonna. Vene esiteltiin vuonna 1996 järjestetyillä Kotkan puuvenemessuilla nimellä Sirkka, jolla se on myöhemminkin esiintynyt myös muilla venemessuilla ja lehtikirjoituksissa.
Arvo J. Anttilan perilliset lahjoittivat veneen Kymenlaakson museolle syyskuussa 2023. Salonkivene on viimeinen lisäys museon Kymenlaakson rannikon perinteistä veneenrakennusta kuvaavaan kokoelmaan, jossa on entuudestaan yhdeksän venettä.